Artikel ChromeBurner magazine – Trainen met Wayne Tessels: “Alles geven voor de Endurance”
Wil je alles uit een racemotor halen, dan behoor je ook extreem fit te zijn. En dus is elke toprijder met regelmaat in een fitnessruimte te vinden. Zo ook WK Endurance-coureur Wayne Tessels. Om eens te ondervinden hoe zwaar zo’n fysieke training kan zijn, stuurden wij onze eigen fitnessgoeroe John naar de FitFactorij.
Dikke zweetdruppels vallen op de vloer, met moeite weet John het dichtstbijzijnde bankje te bereiken. Als hij eenmaal zit, snakt hij naar adem en voelt tegelijkertijd zijn benen zwaar worden. Kapot zijn, noemen ze dat. Je hoort hem denken: leuk idee hoor, meedoen aan een fysieke training van een WK Endurance-coureur. Dat nooit meer… Na enkele seconden van rust galmt er een stem door de ruimte. De accountmanager van ChromeBurner weet voldoende, er is weer werk aan de winkel. “John, we moeten wel door hè. Nog even, jongen. Kom op!” De bemoedigende woorden zijn afkomstig van Raymon Harzevoort, eigenaar van de FitFactorij in Amersfoort. Hij is tevens de verantwoordelijke man voor de fysieke gesteldheid van verschillende sporters. Ook Wayne Tessels meldt zich meerdere keren per week bij Harzevoort om zichzelf af te laten beulen. Uiteraard met slechts één doel. Zorgen dat hij op en top fit is om de Honda CBR1000RR-R Fireblade van RAC41 ChromeBurner op een perfecte wijze te gebruiken. Zeker nu Tessels zich volledig focust op het WK Endurance-kampioenschap is het van groot belang dat hij over een uitstekende conditie beschikt. Sinds 2015 vertrouwt hij op de kunde van FitFactorij, en met duidelijk resultaat. “Voorheen deed ik eigenlijk enkel aan fietsen en hardlopen, waardoor ik een prima conditie had. Alleen is dat niet voldoende, zeker nu ik op een zwaardere motor zit. Er komt veel meer bij kijken; zoals lenigheid, concentratievermogen en een stukje coördinatie. Raymon weet goede schema’s in elkaar te zetten, zodat ik op alle vlakken beter word. En gelukkig gebeurt dat ook nog op een leuke manier, samen met enkele andere motorsporters. Dat zorgt ook weer voor de nodige competitie. In zo’n groepje wil je natuurlijk niet als laatste eindigen.”
Kracht en controle
Na een korte pauze, die broodnodig lijkt te zijn voor John, wordt een volgende oefening ingezet. Vriendelijk verzoekt ‘beul’ Raymon om een setje te maken van sled pushes en sandbag hold. Wayne laat aan John zien wat er van hem wordt verlangd, waarna ze meerdere keren hun spierkracht en conditie mogen tonen. Het lijkt de topsporter van het stel vrij gemakkelijk af te gaan, al moet ook hij redelijk diep gaan. John heeft het wederom een stuk zwaarder. “Logisch ook”, vindt trainer Raymon. “Als je dit niet gewend bent, dan is het nogal heftig. John is gewend aan fitness die meer gebaseerd is op kracht. Wij trainen hier op een heel andere manier, aangezien een motorsporter niets heeft aan enorm veel brute kracht. Ik moet ervoor zorgen dat Wayne zo snel mogelijk zijn lichaam in kan zetten om de motor te kunnen sturen. Daar komt dus ook motorische aansturing bij kijken, met de juiste kracht en controle.” Terwijl John en Wayne de nodige energie in de oefening steken, legt Raymond het belang van de juiste kwaliteit aan fysieke training uit. Hij ziet dat namelijk binnen verschillende sporttakken geregeld misgaan. “Kijk bijvoorbeeld naar de motorcross. Veel rijders vinden een mooie stickerset of een andere uitlaat belangrijker dan dat ze hun lichaam op orde hebben. Ze vinden die sportlessen maar duur en zien er niet het voordeel van in. En het is lastig natuurlijk, je ziet namelijk geen direct resultaat. Dat duurt twee tot drie jaar, maar dan merk je ook een groot verschil op. Die ontwikkeling heeft tijd nodig. Trainen van je lichaam is echt een investering voor de toekomst.”
In actie
De klok wordt nauwlettend in de gaten gehouden door John. Hoewel hij liever van Raymon hoopt te horen dat de training is beëindigd, weet hij beter. Er staat hem nog een laatste, zware oefening te wachten. Opgeven staat echter niet in het woordenboek van deze accountmanager en dus zet hij door. Het lichaam is op, maar de komende minuten moeten al zijn spieren nog één keer in actie zien te komen. Inmiddels staat Wayne al de slamball throws uit te voeren, terwijl John nog even toekijkt en bedenkt hoe hij deze oefening aan gaat pakken. Als hij eveneens de loodzware bal oppakt, snelt de RAC41 ChromeBurner-coureur alweer richting het roeiapparaat. Het moordende tempo van Wayne kan John niet bijbenen. “Dit is nog niet eens een echt zware training, hoor”, meldt trainer Raymon. “Maar goed, het heeft ook niet het juiste effect om telkens iemand in het rood te laten trainen. Een sporter helemaal stuk laten zitten, dat is niet zo moeilijk te realiseren. Als ik wil, kan ik Wayne na elke training laten overgeven, maar dat brengt niets. Je moet periodiseren, zodat hij op het juiste moment kan pieken. Dat lukt alleen als je de sporter goed analyseert, met elkaar blijft praten en ook zelf weet wat je aanbiedt. Daarom voer ik ook al mijn trainingen zelf uit, zodat ik weet hoe iemand deze inspanning kan ervaren. Op die manier kunnen we samen een goed schema schrijven, dat perfect bij de sporter past.”
Zware schema’s
Een flinke zucht van verlichting klinkt als Raymon een applaus door de trainingsruimte van FitFactorij laat klinken. John weet niet hoe snel hij weer zijn vertrouwde bankje op moet zoeken om uit te puffen. “Man, wat ben ik blij dat we klaar zijn. Aardig zwaar, zo’n training. Ik merk inderdaad dat ik op een andere manier aan fitness doe. Toch ben ik enorm blij dat ik de uitnodiging van Wayne heb geaccepteerd, want het is goed om te zien hoe Raymon zo’n training geeft. Dat inspireert enorm.” Vreemd is het niet om deze zinnen uit de mond van John te horen. Hij is namelijk verantwoordelijk voor het feit dat ze bij ChromeBurner ook een ruimte als ‘fitnesshok’ hebben ingedeeld. De reden, de accountmanager wil graag dat zijn collega’s fit en gezond blijven. “Ik probeer zoveel mogelijk collega’s te motiveren om te sporten. Met een eigen ruimte is de drempel heel laag om actief te zijn. Gelijk na het werk kunnen we met een training beginnen. En er is altijd een groepje dat meedoet, waardoor het ook leuk is om te sporten. Zodoende vind ik het niet erg om de nodige energie te steken in het maken van schema’s. Door de les van Raymon doe ik veel inspiratie op, dus dat kan ik de komende tijd mooi in mijn programma’s gaan gebruiken. Ik denk alleen dat mijn collega’s daar niet al te vrolijk van worden. Ach ja, weet je… Als er uiteindelijk klachten komen, dan stuur ik ze wel door naar Raymon. Die is uiteindelijk de schuldige van deze zware aanpak.”
Tessels in het WK Endurance
Het is niet gemakkelijk om alle balletjes hoog te houden. De 26-jarige Wayne Tessels werkt fulltime als afdelingsverantwoordelijke bij Lastechniek Holland, is onlangs vader geworden en stopt ook nog eens een ongekende portie energie in zijn racecarrière. Komend seizoen richt hij zich volledig op het WK Endurance, als coureur van het Franse RAC41 ChromeBurner team. De ambitie voor 2021 is om wereldkampioen in de Superstock-klasse te worden. “Enkele jaren terug reed ik in het EK Superstock 1000 en kreeg tegelijkertijd de mogelijkheid om eens mee te doen aan een Endurancerace. Dat ging me heel goed af en ik vond het erg leuk om te doen. Er was gelijk een klik met die tak van motorsport, maar ik wilde nog geen afscheid van de sprintraces nemen. Inmiddels is de situatie veranderd en wil ik mooie prestaties in het WK Endurance behalen.” Dat moet volgens Tessels bij RAC41 ChromeBurner gebeuren, het team waar hij sinds 2019 voor uitkomt. “Daar ging een belangrijk moment aan vooraf”, laat Wayne weten. “Ik had hoge verwachtingen van het 2018-seizoen, maar die kwamen niet uit. Tijdens een vakantie heb ik lang gepraat met mijn vriendin Stephanie, ik twijfelde namelijk ernstig of ik nog wel met de motorsport door moest gaan. Als de prestaties niet komen, dan vraag je jezelf af of je er nog zoveel geld, tijd en energie in moet steken. In Bonaire kreeg ik een belletje van een onbekend Frans nummer, maar die nam ik niet op. Later ontving ik eveneens een mailtje en dat bleek van Honda Frankrijk te zijn. Of ik interesse had om voor ze te komen rijden.” Lang hoeft Wayne niet na te denken over dit aanbod, aangezien ze ook akkoord gaan met zijn gestelde voorwaarden. Het eerste seizoen met RAC41 loopt niet heel vlotjes, maar in 2020 lijkt alles te veranderen door de komst van de volledig nieuwe Honda CBR1000RR-R Fireblade. De eerste tests met het krachtige wapen verlopen voorspoedig en dus kijkt de Nederlander uit naar de seizoensopener. “Alleen kregen we met het coronavirus te maken, waardoor we afgelopen jaar uiteindelijk slechts één wedstrijd reden. We gingen goed rond tijdens de 24 uren van Le Mans, maar helaas kregen we met pech te maken. Door een crash lag er een motor op de baan en mijn teamgenoot kon die niet zien, aangezien hij achter een andere coureur zat. Hij reed vol tegen die machine aan en dus was de motor zo goed als total-loss. We hebben nog geprobeerd om een reparatie uit te voeren, maar dat was eigenlijk zinloos.” Mits COVID-19 geen roet in het eten gooit, kijkt Wayne Tessels met een goed gevoel richting het aanstaande 2021-seizoen. RAC41 ChromeBurner gaat met drie sterke coureurs van start en beschikt nog altijd over de bloedsnelle Honda Fireblade. “Ik heb vertrouwen in het volledige team en ik weet zeker dat we een rol van betekenis kunnen spelen in het stock-klassement. Er zijn zo’n vijf teams die om de podiumplekken strijden en wij zijn er ook eentje van. Hopelijk kunnen we dat dit jaar laten zien.”
Tekst & Foto’s: Jarno van Osch